Wyjazd enduro na Gran Canarię, 3-10 marca 2023

Gran Canaria, 3-10 marca 2023

Termin: 3-10 marca 2023

Wylot z Krakowa w piątek, 3 marca, powrót w piątek, 10 marca 2023

Gran Canaria to kraina kanionów, to niesamowite krajobrazy, sceneria jak na 'Dzikim Zachodzie'. I bogactwo ścieżek i szlaków do jazdy w stylu enduro. Teren bardzo skalisty i wymagający technicznie, choć nie aż tak bardzo, jak na La Palmie.

W programie wyjazdu 6 dni jazdy w stylu enduro po najlepszych ścieżkach tej pięknej i egzotycznej wyspy. Wyjazd ma charakter enduro, tzn. skupimy się przede wszystkim na zjazdach (w trudnym technicznie, skalistym terenie), a na podjazdach będziemy się wspomagać busem. Nie będą to jednak trasy typowo zjazdowe, bo zawierają one wiele odcinków podjazdowych oraz trawersów. Orientacyjne proporcje to: 70% zjazdy / 30% trawersowanie i podjazdy.

Poziom trudności

Kondycja: Kondycja: 3 (średnio-trudna) (średnio trudna)  Trasy o długości pomiędzy 35 a 55 km dziennie; na podjazdach będziemy się wspomagać busem, tym niemniej każdego dnia suma podjazdów (i podejść) wyniesie pomiędzy 400 a 1100 m w pionie.
Trasy w przeważającej części zjazdowe, orientacyjne proporcje to: 70% zjazdy / 30% trawersowanie i podjazdy
Technika jazdy:

Poziom trudności: czerwony / czarny Poziom trudności: czerwony / czarny

(poziom 4) Trasy o charakterze enduro, w wymagającym, skalistym terenie - dla zaawansowanych.

Zakwaterowanie i wyżywienie

Naszą bazą wypadową na Gran Canarii, skąd będziemy eksplorować okolicę, będzie leżąca nad oceanem, na południu wyspy, miejscowość Maspalomas.

Zakwaterowanie w apartamentach (tzn. w pełni wyposażonych mieszkaniach wakacyjnych z kuchnią i łazienką; apartamenty 3 lub 4-osobowe, każdy z nich z 2 sypialniami dwuosobowymi, z oddzielnymi łóżkami), bez wyżywienia.

Wyżywienie - we własnym zakresie. W apartamentach będziemy mieć do dyspozycji w pełni wyposażoną kuchnię, tak więc można zarówno stołować się w restauracjach, "na mieście", jak też gotować samodzielnie. Zazwyczaj śniadania jemy w apartamencie, a na kolacje wychodzimy do różnych knajp, na miasto.

Przelot

Wylot z Krakowa, w piątek o godz. 12:40 (Ryanair, lot bezpośredni), powrót w nocy z piątku na sobotę - lądowanie o godz. 23:59. Szczegóły odnośnie lotów (a także parkingów przy lotnisku) przekażę zainteresowanym osobom mailem.

Alternatywnie, można też wybrać lot z Warszawy (lub innego lotniska), ale z przesiadką - odpowiednią kombinację lotów można znaleźć np. przy pomocy wyszukiwarki Skyscanner (przy czym ta opcja ma sens głównie jeśli nie planujesz zabierać własnego roweru, tylko wypożyczyć go na Gran Canarii).

Bilety na samolot nie są ujęte w cenie wyjazdu, należy je kupić we własnym zakresie.

Rowery

Ze względu na (bardzo skalisty/kamienisty) charakter podłoża i tras, najodpowiedniejszym typem roweru do jazdy po ścieżkach i szlakach Gran Canarii jest full enduro lub all-mountain o skoku 150-160mm, z nowoczesną, progresywną geometrią, solidnymi, odpornymi na przebicia i przecięcia oponami i regulowaną sztycą.

Rower można zabrać własny - koszt przewozu roweru w samolocie (w przypadku Ryanair) wynosi 570 zł (łącznie, w obie strony). Rower można zapakować do kartonu (takiego, w jakich są one dostarczane do sklepów), albo za ok. 200 zł można wypożyczyć profesjonalną torbę Evoc Bike Travel Bag. Świetny poradnik odnośnie pakowania roweru znajdziesz na blogu 1Enduro: "Rower w samolocie - w co i jak się spakować?"

Jest również możliwość wypożyczenia dobrego roweru all mountain na miejscu, na Gran Canarii. W ofercie tamtejszej wypożyczalni jest m.in. Specialized Stumpjumper Comp Alloy 29 (z rocznika 2022 lub 2023). Wypożyczenie na 6 dni kosztuje 216 euro (ok. 1000 zł).

Koszty

Koszt udziału w wyjeździe (wpisowe) to 1400 zł - w tej cenie zawarty jest 6-dniowy program rowerowy z opieką przewodnika.

Dodatkowe, nie ujęte w tej cenie koszty to:
- zakwaterowanie w apartamentach 3 lub 4 os. - 230 euro (płatne na miejscu, w gotówce)
- przelot - ceny biletów się zmieniają, więc jeśli chcesz upolować je w dobrej cenie, to trzeba to śledzić na bieżąco (orientacyjna cena to ok. 1200 zł w sumie, w obie strony)
- transport roweru w samolocie (w przypadku Ryanair jest to 570 zł - łącznie, w obie strony), odpada za to opłata za dodatkowy bagaż rejestrowany lub podręczny
- ...albo wypożyczenie roweru na Gran Canarii (216 euro za 6 dni, czyli ok. 1000 zł)
- wyżywienie (na Gran Canarii ceny w supermarketach i restauracjach są zbliżone lub nieco niższe niż w krajach zachodnioeuropejskich, zatem orientacyjnie powiedzmy 700 zł)
- oraz koszty przejazdów busem, do tras (w sumie ok. 120-130 euro, w tym również transfer z i na lotnisko - wg kosztów rzeczywistych, do podziału pomiędzy uczestników)

Program wyjazdu

Jeździmy przez 6 pełnych dni pobytu (tj. od soboty do czwartku włącznie), natomiast w dniu przylotu i dniu wylotu zostawiamy sobie czas na relaks i zajęcia pozarowerowe.

Ze względu na specyfikę terenu i górzysty charakter wyspy, przy eksplorowaniu Gran Canarii, na podjazdach będziemy się wspomagać busem.

Wycieczki będą miały charakter całodziennych, epickich tripów po górach ze znaczącą przewagą zjazdów nad podjazdami (orientacyjne proporcje to: 70% zjazdy / 30% trawersowanie i podjazdy).

Każdego dnia schemat będzie wyglądał podobnie: o 9 rano przyjadą po nas wynajęte busy, do których zapakujemy się z rowerami, i które wywiozą nas wysoko w góry, wgłąb wyspy (np. na Pico de las Nieves - 1949m n.p.m., najwyższy szczyt Gran Canarii). Stamtąd będziemy zjeżdżać w różnych kierunkach, na wszystkie strony wyspy, tak żeby zobaczyć i zakosztować jazdy w różnych jej częściach, bo Gran Canaria jest bardzo(!) zróżnicowana pod względem krajobrazów, szaty roślinnej i rodzaju podłoża, i nie bez powodu określa się ją mianem "kontynentu w miniaturze".

Gran Canaria, zjazd trasą 'El Diablo'

Charakter tras

Trasy, którymi będziemy jeździć mają w przeważającej części charakter zjazdowy. Są to bardzo długie, prawdziwie epickie zjazdy - mają po kilkanaście, a nawet po dwadzieścia kilka kilometrów(!) - i to nie licząc wszelkiego rodzaju dojazdówek. Odpowiednio duże jest też przewyższenie, bo jazdę za każdym razem zaczynać będziemy na 1949m n.p.m. (Pico de las Nieves), albo niewiele niżej, np. na 1500m n.p.m., a kończyć na poziomie morza. Każdy z takich zjazdów, prowadzących po skalistych, wąskich, technicznych singletrackach, zajmuje po kilka godzin - aby uświadomić sobie ich skalę, warto wiedzieć, że sam wyjazd busem na Pico zajmuje 1 godz. 20 min.! Z tego względu, każdego dnia, zrobimy "tylko" jeden zjazd - na więcej nie starczyłoby ani sił, ani czasu, bo i tak jazdę będziemy kończyć późnym popołudniem (do apartamentów wracamy zwykle ok. 18:00, podczas gdy zmrok na Gran Canarii, w marcu zapada ok. 19:30).

Opisując trasy, które będziemy robić, używam słowa "zjazdy", jednak w tym przypadku jest ono skrótem myślowym, bo tak naprawdę są to epickie, całodzienne tripy po górach, tyle że ze znaczną przewagą zjazdów nad podjazdami. Tym niemniej, trasy zawierają również wiele krótszych lub dłuższych podjazdów, a jedna z nich także dość długie (prawie godzinne) podejście, częściowo wymagające wnoszenia rowerów na plecach. Będą również kilku lub kilkunastokilometrowe odcinki dojazdowe asfaltem, np. wzdłuż wybrzeża. Ze względu na powyższe, zdecydowanie zalecam zabranie na Gran Canarię zwykłego kasku otwartego, ew. z odpinaną szczęką, a nie pełnego, full-face.

Praktycznie wszystkie trasy na Gran Canarii są całkowicie naturalne, tzn. są to typowe, górskie ścieżki (szlaki piesze), bez sztucznych elementów jak hopki czy bandy. Wiele odcinków jest wolnych i technicznych, wymagających precyzyjnej linii przejazdu i aktywnej pracy ciałem, stosunkowo mniej jest natomiast odcinków łatwiejszych, o gładkim podłożu, gdzie można rozwinąć większą prędkość i cieszyć się flowem.

Gran Canaria, zjazd z Pico de las Nieves, w tle widok na Roque Nublo i Teneryfę

Charakter terenu, rodzaj podłoża

Gran Canaria jest wyspą pochodzenia wulkanicznego i praktycznie cała jest bardzo górzysta. Wyspa ma kształt zbliżony do koła, z najwyższym szczytem, Pico de las Nieves (1949m n.p.m.), ulokowanym mniej więcej pośrodku, od którego promieniście rozchodzą się kaniony zwane barrancos.

W południowej części wyspy (tam gdzie będziemy stacjonować), jak również po stronie zachodniej, podłoże jest w przeważającej części bardzo skaliste, kamieniste i suche. Pod kołami mamy więc albo litą skałę, albo bardzo suchą, pylistą ziemię z dużą ilością kamieni - zarówno osadzonych w podłożu, jak i luźnych, o każdej wielkości. Wulkaniczne skały mają bardzo ostre krawędzie i są bogato urzeźbione, przez co zmuszają do starannego wyboru linii przejazdu i nie wybaczają błędów - upadki są bolesne, bo skały są ostre i bardzo nieprzyjemne w kontakcie (chociaż zorientowani w temacie twierdzą, że jeśli ma się do wyboru polecieć w skałę, albo w kaktusa, to lepiej jednak w skałę ;)

Z kolei północna część wyspy (gdzie również zajrzymy i pojeździmy przez jeden lub dwa dni) jest zupełnie inna - dużo bardziej zielona, nierzadko spowita w chmurach i mgle. Odmienny jest też charakter podłoża - nie jest ono tam aż tak bardzo skaliste, za to bardziej ziemiste i gliniaste. Łatwiej tam znaleźć gładkie, flowowe ścieżki, choć z drugiej strony, ze względu na wilgoć, potrafi tam być ślisko.

Charakter tras i terenu, jakiego możecie się spodziewać po Gran Canarii, świetnie oddają poniższe filmiki - to dokładnie te szlaki, po których będziemy jeździć, więc po powrocie z Gran Canarii na pewno rozpoznacie i przypomnicie sobie wiele z tych miejsc :)

 

A tutaj jeszcze kilka przejazdów zarejestrowanych podczas naszego wyjazdu w 2022 r.

 

Dla kogo? Poziom trudności

Ze względu na wymagające, skaliste podłoże i charakter tras, po których będziemy jeździć, wyjazd jest adresowany do osób zaawansowanych, jeżdżących w stylu 'enduro' i mających doświadczenie w jeździe po górskich szlakach i ścieżkach, np. w Beskidach, Sudetach czy w Alpach, albo miejscówkach takich jak Finale Ligure, lub Enduro Trails w Bielsku Białej, Trasy Enduro Srebrna Góra, czy też Rychlebskie Ścieżki (przy czym nie mam na myśli tras typu flow, jak Twister, Rockandrolla czy Superflow, lecz trasy czerwone i czarne, o charakterze zbliżonym do naturalnych, górskich ścieżek).

Trasy na Gran Canarii są zróżnicowane, ale generalnie dość wymagające. Ich poziom trudności odpowiada trasom czerwonym trasy czerwone i czarnym trasy czarne

Aby sprawnie się poruszać i mieć przyjemność z jazdy, wymagane jest, by każdy z uczestników miał dobrze opanowane i czuł się swobodnie na szlakach o skalistym i kamienistym podłożu, o trudności odpowiadającej trasom czerwonym trasy czerwone, oraz przynajmniej częściowo zjeżdżał w terenie odpowiadającym trudnością trasom czarnym trasy czarne

Jeśli nie masz pewności czy dasz sobie radę i czy tamtejsze trasy będą dla Ciebie odpowiednie, to zadzwoń lub napisz do mnie (tel. 500 575 311, e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ) - postaram się doradzić.

 

 

...i jeszcze parę słów o Gran Canarii

Gran Canaria jest należącą do archipelagu Wysp Kanaryjskich wyspą na Oceanie Atlantyckim, położoną ok. 200 km na północny zachód od wybrzeży Afryki (Maroka i Sahary Zachodniej). Jest to górzysta wyspa pochodzenia wulkanicznego, najwyższy szczyt - Pico de las Nieves osiąga wysokość 1949 m n.p.m. Od usytuowanego w centralnej części wyspy szczytu promieniście rozchodzą się kaniony zwane barrancos.

Klimat Gran Canarii jest określany mianem "wiecznej wiosny" - z umiarkowanymi temperaturami (przez cały rok), dużą ilością dni słonecznych oraz rzadkimi i nieregularnymi opadami. Niezależnie od pory roku mamy tu niemalże gwarancję dobrej pogody. W zimie temperatury na wybrzeżu, w ciągu dnia wahają się w granicach 20-25 stopni (wyżej, w górach jest oczywiście nieco chłodniej), a woda w oceanie ma ok. 18 stopni. Deszcz należy do rzadkości, nawet w zimie statystycznie przypadają tu tylko 3 dni w miesiącu kiedy spada ponad 1 mm deszczu na metr kwadratowy. Opady są więc rzadkie, choć kiedy już wystąpią, potrafią być obfite i gwałtowne.

Do tego dochodzi jeszcze zależność klimatu od topografii wyspy. Gran Canaria dzieli się klimatycznie na dwie, bardzo od siebie różne połowy - północno-wschodnia część jest nieco chłodniejsza i bogatsza w opady, podczas gdy część południowa i zachodnia jest zdecydowanie bardziej sucha, cieplejsza i nasłoneczniona. My będziemy mieszkać w Maspalomas - na samym południu :)

Te różnice klimatyczne pomiędzy północną a południową częścią wyspy mają też swoje odbicie w szacie roślinnej. Na suchym południu roślinność jest uboższa - występują sukulenty (rośliny przystosowane do życia w warunkach ograniczonej dostępności wody) np. kaktusy, opuncje, agawy, aloes. Północna część wyspy jest natomiast dużo bardziej zielona, roślinność jest bujna, występują też gęste lasy tropikalne.

Gran Canaria bywa nazywana "kontynentem w miniaturze". W ciągu jednego dnia można tu jeździć w kilku różnych strefach klimatycznych i związanych z nimi piętrami roślinności, które na północy wyspy wyglądają zupełnie inny niż w części południowej! Wystarczy odjechać parę kilometrów od zurbanizowanego i zabetonowanego wybrzeża, w górę, wgłąb wyspy, by znaleźć się w zupełnie innym świecie. Pięknym, egzotycznym, dziewiczym. Kaktusy, agawy, opuncje... - pełna egzotyka!

Zobaczcie zresztą sami - zdjęcia z poprzednich wyjazdów:

Gran Canaria, marzec 2020 - fotorelacja @facebook

 

Gran Canaria, styczeń 2016 - fotorelacja