La Palma 2017

La Palma, 17-26 marca 2017

Termin wyjazdu: 17-26 marca 2017

Wylot z Warszawy lub Krakowa (z przesiadką w Berlinie), albo bezpośrednio z Berlina - 17 marca 2017 (piątek), powrót 26 marca 2017 (niedziela).

W programie 8 dni jazdy w stylu enduro i all-mountain. Na podjazdach, tam gdzie to możliwe, będziemy się wspomagać busem, aby ograniczyć (lecz nie całkowicie wyeliminować) czas poświęcony na podjeżdżanie, i móc skoncentrować się na czerpaniu przyjemności ze zjazdów - długich i bardzo wymagających technicznie.

Poziom trudności
kondycja: Kondycja: 2/3 (łatwa/średnio-trudna) (łatwa/średnio-trudna)  trasy pomiędzy 30 a 60 km dziennie, z sumą podjazdów od 200 do 1200 m dziennie
technika jazdy:  Technika jazdy: 5 (bardzo trudna) (bardzo trudna) charakter tras: enduro / all-mountain
      w skali STS (Singletrail-Skala):
średnio: S2/S2+, maksymalnie: S3

Zakwaterowanie

Naszą bazą wypadową na La Palmie, skąd będziemy eksplorować okolicę, będzie leżąca w zachodniej cześci wyspy miejscowość Tazacorte.

Zakwaterowanie w kilkuosobowych apartamentach (tzn. w pełni wyposażonych mieszkaniach wakacyjnych z kuchnią i łazienką), bez wyżywienia.

Wyżywienie

Wyżywienie - własne. W apartamentach będziemy mieć do dyspozycji w pełni wyposażoną kuchnię, tak więc można będzie zarówno stołować się w pobliskich restauracjach, jak też przygotowywać sobie posiłki samodzielnie.

Program wyjazdu

Program wyjazdu obejmuje 8 pełnych dni pobytu na La Palmie (nie licząc dni przylotu i powrotu) - zależnie od pogody, chęci i sił uczestników, może to być 8 całodziennych lub obejmujących tylko część dnia wycieczek, albo np. 7 dni jazdy i 1 dzień przeznaczony na relaks i zajęcia pozarowerowe (jak choćby odpoczynek na plaży nad oceanem). Trasy, pod względem techniki jazdy, w przeważającej części o wysokim (lub nawet bardzo wysokim) poziomie trudności, w mocno skalistym terenie, natomiast kondycyjnie niezbyt trudne - dystanse pomiędzy 30 a 60 km dziennie, z sumą podjazdów od 200 do 1200 m.

Ze względu na specyfikę i bardzo górzysty charakter wyspy, przy jej eksplorowaniu, tam gdzie to możliwe, na podjazdach będziemy się wspomagać busem, żeby szybciej i łatwiej dostać się w wyższe partie gór. Jako że powierzchnia wyspy jest stosunkowo nieduża, a najwyższy szczyt - Roque de los Muchachos osiąga wysokość aż 2426m npm, La Palma zalicza się do najwyższych wysp świata. Dzięki wykorzystaniu do podjazdów busa, będziemy mogli zmaksymalizować przyjemność i frajdę ze zjeżdżania i zaliczyć zjazdy o trudnym do wyobrażenia przewyższeniu (a może raczej "przeniższeniu"?) 2400 metrów - spod szczytu Roque de los Muchachos, aż na plażę nad oceanem.

Pomimo tego, że każdy dzień będziemy rozpoczynać od wyjazdu busem, nie będą to jednak trasy wyłącznie zjazdowe - będziemy robić także długie i rozległe, epickie wycieczki z podjazdami i trawersami, o sumie podjazdów nawet do 1200 metrów.

Charakter tras

Szlaki na La Palmie są w przeważającej części bardzo skaliste, kamieniste i wymagające technicznie. Trasy, którymi będziemy jeździć, można określić jako typowe enduro / all-mountain. Wyjazd jest więc adresowany do osób zaawansowanych w jeździe MTB i dobrze się czujących na trudnych technicznie zjazdach o poziomie trudności od S2 do S3 włącznie, prowadzących w stromym, skalistym terenie.

Rowery

Rowery zabierzemy własne - koszt transportu roweru w samolocie to 119 euro (łącznie, w obie strony).

Jest również możliwość wypożyczenia dobrego roweru enduro na miejscu (np. Giant Reign, Scott Genius LT, Bergamont Encore) - wypożyczeni na 8 dni kosztuje ok. 300 euro.

Koszty

Koszt udziału w wyjeździe to 1800 zł - w tej cenie zawarte jest zakwaterowanie w apartamentach (9 noclegów) oraz 8-dniowy program rowerowy z opieką przewodnika.

Dodatkowe, nie ujęte w tej cenie koszty to:
- przelot (aktualna cena biletów w obie strony, z wylotem z Warszawy lub Krakowa wynosi 1340 zł),
- transport roweru (119 euro łącznie, w obie strony) lub jego wypożyczenie (ok. 300 euro za 8 dni),
- wyżywienie (na La Palmie ceny w supermarketach i restauracjach są zbliżone lub nieco niższe niż w krajach zachodnioeuropejskich),
- oraz przejazdy busem (ok. 100-120 euro).

Zgłoszenia

Chęć i zamiar udziału w wyjeździe można zgłosić mailem, na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. , albo telefonicznie: 500 575 311.

Po otrzymaniu zgłoszenia zarezerwuję dla Ciebie miejsce i poproszę o wpłatę (w ciągu 7 dni) połowy należności za wyjazd. Drugą połowę kwoty należy wpłacić w terminie do 31 stycznia 2017.

Grupa będzie się składać z min. 5, max. 8 uczestników (+ przewodnik/organizator - Tomasz Pawłusiewicz)

 

...i jeszcze parę słów o La Palmie

La Palma jest wyspą pochodzenia wulkanicznego, należącą do archipelagu Wysp Kanaryjskich. La Palma jest jedną z mniejszych spośród 7 wysp tego archipelagu - jest 3x mniejsza od Teneryfy i ponad 2x mniejsza od Gran Canarii, za to jej najwyższy szczyt - Roque de los Muchachos wznosi się na wysokość aż 2426m npm, dzięki czemu jest najwyżej położonym punktem na wszystkich spośród Wysp Kanaryskich, z którego można zjechać na rowerze. Ze względu na to, że powierzchnia wyspy jest stosunkowo niewielka, a góry osiągają tak duże wysokości, La Palmę, można uznać za jedną z najbardziej górzystych wysp świata.

Istotną kwestią odróżniającą La Palmę od Teneryfy czy Gran Canarii, jest to, że na La Palmie nie ma turystyki masowej. Nie ma tam wielkich hoteli, nie lata tam Ryanair, ani nie znajdziecie tej wyspy w ofercie biur podróży. Są za to przekraczające 2400 m npm wysokości wulkaniczne szczyty, jest olbrzymi krater o średnicy 9 km i głębokości ponad 1500 metrów, są stożki wulkanów, pola popiołów wulkanicznych, jęzory zastygłej, skamieniałej lawy i jest też bogata, bujna i niezwykle zróżnicowana roślinność. Miejscowości i zabudowa zachowały tradycyjny, kanaryjski styl i lokalny koloryt.

La Palma dzięki swojej bujnej, całorocznej wegetacji jest znana jako "isla verde" ("zielona wyspa") i "la isla bonita" ("piękna wyspa"). To co wyróżnia La Palmę, to niesamowite zróżnicowanie krajobrazów i szaty roślinnej na bardzo niewielkiej powierzchni. Gęsta i bujna roślinność wilgotnej północnej i wschodniej części wyspy jest zupełnie inna niż suchej części południowej i zachodniej. Na to nakłada się jeszcze zróżnicowanie pionowe - czyli piętra roślinności. Wszystko to razem sprawia, że możemy jednego dnia przejechać przez kilka stref klimatycznych, podziwiając zmieniające się i kontrastujące ze sobą krajobrazy. Począwszy od skamieniałej lawy i otwartych terenów wysokogórskich, poprzez lasy sosnowe, gęste, przypominające dżunglę lasy wawrzynolistne, suchą roślinność typu śródziemnomorskiego, aż po księżycowe, niemal zupełnie pozbawione roślinności krajobrazy wulkaniczne. Wszystko to razem sprawia, że La Palma jest według mnie najciekawszą i najpiękniejszą ze wszystkich Wysp Kanaryjskich i - krótko mówiąc - najlepszym miejscem, w którym kiedykolwiek jeździłem.

Klimat La Palmy, podobnie jak pozostałych Wysp Kanaryjskich, jest określany mianem "wiecznej wiosny" - z umiarkowanymi temperaturami (przez cały rok), dużą ilością dni słonecznych oraz rzadkimi i nieregularnymi opadami. Niezależnie od pory roku mamy tu niemalże gwarancję dobrej pogody. W marcu temperatury na wybrzeżu, w ciągu dnia oscylują wokół przyjemnych 20-25 stopni (wyżej, w górach jest oczywiście odpowiednio chłodniej), a woda w oceanie ma ok. 18 stopni.

Zobaczcie sami - zdjęcia z pierwszego, rozpoznawczego wyjazdu w kwietniu 2016:

La Palma, kwiecień 2016 - fotorelacja