Strona główna Transalp Como Route Max e-bike
Transalp 2025 Como Route Max e-bike

5-12 września 2025  ::  Transalp Como Route Max e-bike  ::  St. Anton - Lago di Como

wyprawa przez Alpy, 6 dni jazdy, z plecakami, bez transportu bagażów, e-bike only

  • brak wolnych miejsc (pytaj o dostępność)

 

Transalp Como Route Max - na zjeździe z przełęczy Fimberpass

Trasa

  • początek: St. Anton am Arlberg (Austria)
  • koniec: Colico (nad Jeziorem Como, Włochy)
  • najwyższy punkt na trasie: przełęcz Fimberpass (2608 m n.p.m.)
  • długość: ok. 340 km (odcinki dzienne pomiędzy 42 a 98 km, średnio ok. 56 km na dzień)
  • suma podjazdów: 8900 m (suma podjazdów każdego dnia pomiędzy 1100 a 1750 metrów, średnio ok. 1500 m na dzień)
  • na trasie 1 raz skorzystamy z pomocy kolejki linowej
  • formuła "e-bike only" - wszyscy jedziemy na rowerach elektrycznych

"Elektryczna" wersja Como Route Max - trasy, która stała się już klasykiem. To jedna z najciekawszych i najprzyjemniejszych tras, być może nawet moja ulubiona. Relację z transalpu tą trasą możesz przeczytać na blogu 1Enduro.

Jedziemy wszyscy na elektrykach, jednakże z założeniem, że prądu musi wystarczyć na cały dzień. Takie założenie przyjmuję planując trasę, ponieważ nie ma pewności czy za każdym razem udałoby się nam doładować aż tyle rowerów na raz - bezpieczniej jest więc założyć, że takiej możliwości nie będzie. W związku z tym, zakładam jazdę z umiarkowanym wspomaganiem, czyli głównie na Eco i wykorzystanie mocniejszych trybów wspomagania tylko w najbardziej stromych miejscach, gdzie inaczej rowery trzeba by prowadzić. Na intensywniejsze korzystanie z trybów EMTB czy Turbo więc się nie nastawiajcie.

Trasa wiedzie z Tyrolu w Austrii, przez Szwajcarię, nad Jezioro Como we Włoszech. Nie aż tak bardzo wymagająca technicznie, z wieloma flow-owymi odcinkami i zjazdami, ale też kilkoma mocnymi, wyraźnie trudniejszymi, wysokogórskimi akcentami na przełęczach Fimberpass, Fuorcla Minor i Septimer Pass. W pamięć na długo zapadnie też przeprawa przez niesamowity kanion Val d'Uina, pół-tunelem wykutym w skale nad 150-metrową przepaścią.

W tym roku trasa Como Route Max powraca do swojego pierwotnego kształtu (od którego wziął się ten "Max" w nazwie ;) Ostatni etap, pojedziemy bowiem przez przełęcz Septimer Pass, gdzie kilka lat temu osunęło się zbocze i szlak stał się nieprzejezdny. Niedawno, szlak został wreszcie naprawiony, więc po 5 latach przerwy wracamy na Septimer.

To piękna i bardzo spójna trasa, łącząca przyjemne flowtraile w okolicach Livigno (do których zaliczam ścieżkowe rollercoastery w dolinie Val Mora oraz na zjeździe z Passo Trela (2295 m n.p.m.), jak również widokowy szlak Panoramica di Livigno), z trudniejszymi technicznie, bardziej skalistymi przełęczami o typowo wysokogórskim charakterze, jakimi są Fimberpass (2608 m n.p.m., najwyższy punkt na trasie wyprawy), Fuorcla Minor (2490 m n.p.m.) oraz Septimer Pass (2310 m n.p.m.). Całości dopełniają dwa inne transalpejskie klasyki - przełęcze Verbellener Winterjöchl (2308 m n.p.m.) oraz Schlinigpass (2309 m n.p.m.) ze wspomnianym już, niesamowitym kanionem Val d'Uina.

Oprócz przełęczy i górskich szlaków, po drodze odwiedzimy też kilka znanych i pełnych uroku alpejskich miejscowości: St. Anton am Arlberg (skąd rozpoczniemy wyprawę) oraz Ischgl w Tyrolu, w Austrii (oba należą do najbardziej znanych i renomowanych ośrodków narciarskich na świecie), niezwykle urokliwe Scuol oraz Santa Maria w Szwajcarii, dobrze znane i lubiane włoskie Livigno, czy wreszcie ekskluzywne St. Moritz (znowu w Szwajcarii). Wyprawę zakończymy po 6 dniach jazdy w Colico, na północnych krańcach ciepłego i pięknie położonego pośród gór jeziora Como.

Wyprawę poprowadzi Grzegorz Burda - mój zaufany kolega, wielokrotny transalpejczyk, a od 3 lat również jako samodzielny przewodnik.

Poziom trudności

Kondycja: Kondycja: 3/4 (średnio trudna / trudna) (średnio trudna / trudna)
Technika jazdy: Poziom trudności zjazdów: czerwony (poziom 3+) (poziom 3+)

Czas trwania

6 dni jazdy + 1/2 dnia na powrót znad Jeziora Como do St. Anton

Program wyprawy

5 września (piątek)    dojazd do St. Anton am Arlberg wspólna kolacja, odprawa
6 września (sobota)   1. etap: St. Anton am Arlberg - Verbellener Winterjöchl (2308m) Poziom trudności zjazdu: niebieski - Ischgl
48 km, suma podjazdów: 1450 m
zdjęcia: (2023) (2022) (2021) (2020) (2020) (2019) (2018)
7 września (niedziela)   2. etap: Ischgl - Fimberpass (2608m) Poziom trudności zjazdu: czerwony/czarnyPoziom trudności zjazdu: czerwony/czarny - Scuol
42 km, suma podjazdów: 1500 m
zdjęcia: (2023) (2022) (2021) (2020) (2020) (2019) (2018) (2018 @1Enduro)
8 września (poniedziałek)   3. etap: Scuol - Val d'Uina - Schlinigpass (2309m) Poziom trudności zjazdu: niebieski/czerwonyPoziom trudności zjazdu: niebieski/czerwony - Mals - Taufers - Santa Maria
53 km, suma podjazdów: 1750 m
zdjęcia: (2023) (2022) (2021) (2020) (2020) (2019) (2018) (2018 @1Enduro)
9 września (wtorek)   4. etap: Santa Maria - Döss Radond (2234m) - Val Mora Poziom trudności zjazdu: niebieski - Passo Trela (2295m) Poziom trudności zjazdu: niebieski/czerwonyPoziom trudności zjazdu: niebieski/czerwony - Livigno
50 km, suma podjazdów: 1600 m
zdjęcia: (2023) (2023) (2022) (2021) (2020) (2020) (2019) (2018) (2018 @1Enduro)
10 września (środa)   5. etap: Livigno - Panoramica di Livigno Poziom trudności zjazdu: niebieski/czerwonyPoziom trudności zjazdu: niebieski/czerwony - Forcola di Livigno (2315m) - Fuorcla Minor (2490m) Poziom trudności zjazdu: czerwony - Passo Bernina (2253m) - St. Moritz
52 km, suma podjazdów: 1100 m
zdjęcia: (2023) (2023) (2022) (2021) (2020) (2020) (2019) (2018) (2018 @1Enduro)
11 września (czwartek)   6. etap: St. Moritz - Julier Pass (2288m) Poziom trudności zjazdu: zielony - Septimer Pass (2310m) Poziom trudności zjazdu: czerwony/czarnyPoziom trudności zjazdu: czerwony/czarny - Chiavenna - Colico, Jezioro Como
98 km, suma podjazdów: 1500 m
zdjęcia: (2019) (2018) (2018 @1Enduro)
12 września (piątek)   powrót znad Jez. Como do St. Anton (busem z przyczepą na rowery)
w St. Anton będziemy ok. godz. 13:00, następnie powrót do domów
13 września (sobota)   rezerwa czasowa - bardzo proszę o zarezerwowanie sobie 1-2 dodatkowych dni,  tak byśmy mieli możliwość elastycznego reagowania w razie niesprzyjającej pogody - np. możliwość przesunięcia (opóźnienia) terminu rozpoczęcia wyprawy, albo zrobienia dnia przerwy w trakcie wyprawy w przypadku długotrwałego deszczu, itp.
14 września (niedziela)  

Cena

Koszt uczestnictwa w wyprawie to "wpisowe" w wysokości 1700 zł

Zgłoszenia

Chęć udziału w wyprawie można zgłosić mailem, na adres tomasz.pawlusiewicz@transalp.pl, albo telefonicznie: 500 575 311.

Po otrzymaniu zgłoszenia zarezerwuję dla Ciebie miejsce i poproszę o wpłatę (w ciągu 3 dni) połowy wpisowego. Drugą połowę wpisowego należy wpłacić na miesiąc przed rozpoczęciem wyprawy.

Dalsze informacje

Opis wszystkich kwestii organizacyjnych związanych z wyprawą znajdziesz na: www.transalp.pl/transalp-z-przewodnikiem.html

Na zjeździe z przełęczy Verbellener Winterjöchl (2308 m n.p.m.)
Na zjeździe z przełęczy Verbellener Winterjöchl (2308 m n.p.m.)

Ostatnie metry podjazdu na przełęcz Fimberpass (2608 m n.p.m.)
Ostatnie metry podjazdu na przełęcz Fimberpass (2608 m n.p.m.)

W kanionie Val d'Uina
W kanionie Val d'Uina

Na przełęczy Passo Trela (2295 m n.p.m.)
Na przełęczy Passo Trela (2295 m n.p.m.)

Szlak Panoramica di Livigno
Szlak Panoramica di Livigno

Fuorcla Minor (2490 m n.p.m.)
Fuorcla Minor (2490 m n.p.m.)

Na zjeździe z Septimer Pass (2310 m n.p.m.)
Na zjeździe z Septimer Pass (2310 m n.p.m.)