Pomysł wyprawy przez Alpy zaczął kiełkować w mojej głowie pod wpływem relacji i artykułów w niemieckich czasopismach i . Relacje i zdjęcia rozbudzały wyobraźnię, ale od przeczytania relacji do zorganizowania wyprawy droga jeszcze daleka... Powoli i stopniowo mój pomysł jednak dojrzewał, i to początkowo mgliste marzenie zaczęło stawać się coraz bardziej realne... Marzenie zaczęło przeradzać się w plan.
W lecie 2004 nie byłem jednak jeszcze w pełni gotowy na takie wyzwanie jak Transalp. Tego lata odbyłem tylko 3-dniową wyprawę przez Jurę Krakowsko-Częstochowską, Szlakiem Orlich Gniazd z Częstochowy do Krakowa. Pomimo, że na rowerze górskim i po górach (w tym również po Alpach) jeżdżę od wielu lat (mniej więcej od 1991 roku), to jednak zawsze były to wycieczki jednodniowe, tworzące pętlę, gdzie na koniec dnia wracałem do miejsca, z którego wyruszyłem rano. Ta wyprawa była dla mnie próbą generalną. To bardzo malutka przygrywka, w żaden sposób nie dająca się porównać z wyprawą transalpejską, ale pokazała mi jedno: że wyprawy kilkudniowe, z plecakiem, mają swój urok, klimat – dużo intensywniejszy i dużo bardziej zapadający w pamięć niż przy wycieczkach jednodniowych.
Długie zimowe wieczory spędzałem więc czytając, oglądając zdjęcia, analizując niezliczone ilości wariantów mojej własnej "optymalnej" i skrojonej na moją miarę trasy oraz podróżując palcem po mapach. Muszę przyznać, że już samo planowanie i obmyślanie wszelkich aspektów wyprawy sprawiło mi mnóstwo frajdy – zanim w ogóle wsiadłem na rower, w głowie całą trasę miałem już wielokrotnie przejechaną.